98% הצלחה: איך עובדת השיטה שמלמדת ילדים שמתקשים בקריאה לקרוא שוטף תוך 60 יום?
בשנתיים האחרונות הפכה מיכל רנגיני, מורה לחינוך מיוחד מכוכב יעקב לשם דבר אצל מורים והורים שילדיהם מתקשים בקריאה. בזמן שמערכת החינוך לא מצליחה לתת מענה אמיתי לבעיה הורים מספרים ששיטת "קוראים בהנעה" שפיתחה מלמדת את הילד לקרוא ומחזירה לו את הדימוי העצמי האבוד ב-60 ימים בלבד. מהו סוד השיטה שעושה סוף לייאוש של ההורים שרואים את הילד מתוסכל וסובל?
- לימור זמיר
- 7 דק'
- 4,598
האמת, הופתעתי…
קבעתי לדבר עם מיכל בשעה 20:00 בערב , שעה שנחשבת "סוף יום" אצל הורים רבים שמייחלים לקצת שקט לפני או אחרי שהילדים נכנסים למיטה. ציפיתי לריאיון קצר וכללי, הרי בכל זאת, מיכל לא עסוקה רק בשיטה שצוברת תאוצה…היא גם "בלי עין הרע" אמא לשבעה.
בפועל זכיתי לתשובות מפורטות שיעזרו ללא מעט הורים בעיקר כאלה שנתקלים עם ילדיהם בבעיות של קושי בקריאה והתמודדות עם תסכול מתגבר וביטחון עצמי ירוד שנובע מכך.
אם הילד שלכם מתקשה בקריאה, ההמלצה שלי היא לא לפספס את הריאיון הזה… יכול להיות שהפיתרון שלכם נמצא ממש כאן מתחת לאף…
"כשאני מדברת על קושי בקריאה אני מדברת על טווח גילאים מאוד רחב של 6-14. ילדים שמגיעים גם לכיתה ז' ופשוט לא מצליחים לקרוא. אם הם כבר קוראים זה כרוך במאמצים אדירים ויוצר אצלם תסכול. הם שונאים לקרוא ואם הם מצליחים לסיים עמוד אחד הם פשוט מותשים. כל זה מייצר תסכולים גם אצל ההורים שמתחילים לשאול את עצמם: מה יהיה עם הילד בעתיד כשיגדל? איך הוא ישרוד? מה לא בסדר איתו?
הם רואים את הילד מתקשה והם חסרי אונים כי לא יודעים איך לעזור לו… בדרך כלל מעבירים את הילדים הללו איבחונים ובכיתה ג' כבר עולות שאלות לגבי חינוך 'רגיל'. המסלול שלהם עובר דרך יועצת בבית הספר, ועדה בית ספרית, ועדת השמה בעירייה ומעבר ל'חינוך מיוחד'. אם זה רק היה עוזר…"
בגיל הרך בתחילת התפתחות הילד, מערכת החינוך, למידה אסטרטגית וקלינאיות תקשורת – כל אלה מלמדים את הילד למצוא דרכים לעקוף את בעיית השליפה. הילד לומד להתמודד עם זה ולהסתדר עם הקושי. אך בקריאה אין דרך לעקוף את הקושי כי כל השיטות הרגילות משתמשות בערוץ השמיעתי שפתי. והערוץ הזה אצל הילדים האלו חלש יותר. לכן אנחנו רואים שמלמדים את הילד שוב ושוב, אך אין הפנמה לאורך זמן. הילד מתוסכל וחווה חוויות כישלון למרות המאמצים שהוא משקיע. פעמים כשהתסכול גדל, מתפתחות בעיות שמתחזות לבעיות רגשיות. אז ההורים מתחילים לחפש בכלל טיפול רגשי ואני אומרת תעצרו!
אל תיסחפו לטיפולים רגשיים כשהבעיה היא בכלל אחרת. הרי אם תבנו בית חולים מתחת גשר שבור זה יעזור? ברור שלא. תקנו את הגשר השבור ותיראו איך אין צורך בשום בית חולים.
תעזרו לילד נקודתית בקושי עם הקריאה ותיראו איך הדימוי העצמי עולה ויתר הדברים נפתרים. אלה דברים שאני רואה יום יום"
"6 שנים אני לא מצליח לקרוא...מה זה עוזר לי אם אני נהדר?"
אחרי כ-750 ילדים שלמדו לקרוא באמצעות התכנית פונים אליה כיום לא רק הורים מבולבלים שלא יודעים מה לעשות עם ילדם אלא אפילו מורים שכואבים את הכאב של התלמידים.
"הגיעה אליי מורה שרצתה עזרה ושאלתי אותה מה הסיבה. היא סיפרה שישבה מול ילד באסיפת הורים ושיבחה אותו כמה הוא נהדר. כשהילד אמר לה ' 6 שנים אני מנסה ולא מצליח לקרוא…מה זה עוזר אם אני נהדר?' היא נשברה והבינה שזהו חייבים לעזור לו בכל דרך."
במקרה אחר פנתה אליה אמא שהבן שלה ידע לקרוא אך עבר טיפולי הקרנות שפגעו בחלק במוח וכך גם ביכולת שלו לקרוא. בשיטה של מיכל השתמשו בחלק המוח שאחראי על התנועה, הילד התחיל לקרוא שוב והסביבה שלו עדיין המומה מההתקדמות המהירה.
"בוודאי…השיטה עוזרת בראש ובראשונה לילדים שנמצאים בכיתות רגילות ולא הצליחו לרכוש את הקריאה. מעבר לכך גם לאוכלוסיות ילדים עם הפרעות תקשורת, הפרעות קשב וריכוז, ילדים עם תסמונת דאון ואפילו ילדים עם פיגור קל. טווח הגילאים הוא לרוב בגילאי 6-14. זו שיטה שמתאימה להורים שמוכנים להקדיש ביחד עם הילד שלהם 10 דקות ביום לתרגול במשך 60 יום. עד עכשיו, כל מי שביצע את התרגילים הצליח. יש לנו 100% הצלחה עם כל מי שתרגל 10 דק' ביום "
התוכן היה מעניין? שתפו
עדי שחר
הכותבת למשימות מיוחדות 🙂