"בלתי לחיץ": עו"ד רענן קריב מציל מעסיקים, לא מתרגש מתביעות מנופחות של עובדים, ויודע איך לתקוף כל תיק כדי לעצור אותו כמה שיותר מהר ובזול
תוכן שיווקי
איך תביעה ממעסיק על סכום של 276,730 ש"ח מסתיימת בפסק דין של 5,468 ש"ח בלבד? ואיך נמנעים מקנסות עצומים של משרד העבודה? הכול על טעויות של מעסיקים שעלולות לעלות להם ביוקר, ואיך ניתן להימנע מהן בקלות ולמזער נזקים למינימום
רענן קריב במצעד המשפטי בראיון
עובר מהגנה להתקפה. עו"ד רענן קריב (צילום: באדיבות המצולם)

מאת: אלה בירן

לעתים זה קורה בלי אזהרה מוקדמת. הקמתם עסק בשתי ידיים, עבדתם קשה, טיפחתם צוות עובדים, הנחיתם את רואה החשבון להקפיד על כל הזכויות והתשלומים שלהם, ופתאום אתם חוטפים תביעה מעובד שעלולה לגמור לכם את העסק. לפעמים זה דווקא עובד שהשקעתם בו את הנשמה, וזה מרגיש כמו סכין בלב.

זה מה שקרה למשה (שם בדוי), בעל חברת הסעות.
משה לא האמין למראה עיניו, ביום בהיר אחד, הוא חטף תביעה מעובד שלו, שדרש פיצויי פיטורים ופיצוי על אי מתן הודעה מוקדמת ופיטורים ללא שימוע. רק שפרט קטן אחד לא הסתדר בסיפור – העובד בכלל לא פוטר, אלא התפטר מיוזמתו. העובד לא עצר שם, והמשיך עם תביעות על אי תשלום שכר, אי הפרשה לפנסיה, דמי הבראה, פדיון חופשה, גמול שעות נוספות, הלנת שכר, וגם רשלנות ואפילו לשון הרע. התביעה המנופחת הגיעה למעל רבע מיליון ש"ח, שהעובד דרש.

לשמחתו של משה, השופטת לא התרשמה מהטענות וכתבה בפסק הדין: "לא ניתן לתת אמון בגרסאות התובע ולא ניתן לקבל אף אחת מגרסאותיו". היא קבעה שהעובד למעשה התפטר ללא הודעה מוקדמת כנדרש, דחתה בזו אחר זו כמעט את כל טענותיו, ומתביעה של 276,730 ₪ נפסקו לזכות התובע רק 5,468 ₪ (פחות מ 2% מהסכום שהעובד דרש) ומשה היה יכול לנשום סוף סוף לרווחה.

השופטת פסקה: "לא ניתן לתת אמון בגרסאות התובע"

את עורך הדין רענן קריב, שייצג את חברת ההסעות, פסק הדין הזה לא הפתיע. הוא עורך דין העוסק בדיני עבודה כבר למעלה מ-30 שנה והספיק לטפל ביותר מ-2500 תיקים של דיני עבודה. הוא עבד בלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, היה שותף באחד המשרדים המובילים בתחום דיני העבודה, ובעל משרד עצמאי מזה שנים רבות. הוא עסק רבות בהסכמי עבודה, ועדי עובדים, שביתות וסכסוכי עבודה קיבוציים ואישיים. תפסנו אותו לשיחה קצרה כדי לשאול כמה שאלות שיכולות לחסוך למעסיקים הרבה כסף ועוגמת נפש.

עו"ד רענן קריב, מה מעסיקים לא יודעים ועלול לעלות להם ביוקר?

"מעסיקים סומכים בעיניים עצומות על רואי החשבון וחשבי השכר שלהם", אומר עו"ד קריב, "אבל גם אצל המעסיק הכי ישר ומצפוני עם רואה החשבון הכי קפדן, עלולות ליפול טעויות שיכולות להוות עילה לתביעה. מגיעים אליי מעסיקים שספגו תביעות כי התנהלו בצורה לא נכונה ואומרים לי 'איך רואה החשבון נתן לי לעשות את זה אם זה לא חוקי?' אבל גם רואי חשבון לא מכירים מספיק את כל חוקי העבודה ולכן חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום".

הרבה עסקים קטנים לא מודעים לכך שהסכמים קיבוציים במשק משפיעים גם עליהם ויכולים לחול גם עליהם

"בנוסף, הרבה עסקים קטנים לא מודעים לכך שהסכמים קיבוציים במשק משפיעים גם עליהם. כלומר הסכמים קיבוציים שנעשו עם גופים מייצגים של עובדים או מעסיקים, יכולים לחול גם על מעסיק קטן, באמצעות צווי הרחבה. המשמעות היא שבעצם, מעבר לחוקי העבודה הכלליים, יש חוקים נוספים. חוקים שונים לתחומים שונים, לסקטורים שונים, וגם לאזורים גאוגרפיים מסוימים. בהחלט יכול לקרות מצב שאתם לא מודעים לצווי הרחבה בסקטור שלכם או באזור שלכם (מעבר לחוקים שחלים על כלל המשק), ואתם חשופים לתביעות.

טעויות בתשלומים לעובדים, ביקורות משרד העבודה, וחוסר מודעות לחובות החלות על מעסיקים יכולים לעלות מאות אלפי שקלים ולהביא עסק לסכנת התמוטטות

"בעיה נוספת שעלולה להפיל עסק היא ביקורות של משרד העבודה. מעסיקים לא תמיד מודעים להשלכות ההרסניות שיכולות להיות לחוסר תשומת הלב שלהם, אבל אם מישהו מתלונן במשרד העבודה ומגיעה ביקורת של המשרד לעסק, הקנסות (הנקראים "עיצומים כספיים") עלולים להיות גבוהים עד כדי סכנה להתמוטטות העסק. ניקח לדוגמה עסק קטן עם 5 עובדים, שהיו לו 3 הפרות של חוקי העבודה בחודש במשך חצי שנה, והקנס על כל הפרה בנפרד הוא אלפי שקלים – הוא מהר מאוד מגיע לחדלות פירעון. על מה? לא חבל?"

רענן קריב בהרצאה
עו"ד רענן קריב – הפה של המעסיקים בהליך המשפטי. צילום: באדיבות המצולם.

העובד שגנב ותבע

אחד התיקים הזכורים לעו"ד רענן קריב הוא מקרה של פועל פשוט, שהפך למנהל ופוטר לאחר שמעסיקיו גילו שהוא גונב מהמפעל המשפחתי שלהם. דניאל (שם בדוי), בנו של בעל המפעל מספר:

"קיבלנו פועל פשוט, והוא הפך לסופר סטאר במפעל. למנהל גדול. מדובר בבחור עולה חדש, שכנראה עלה לו השתן לראש והוא החליט שהוא יצליח לסובב אותנו. אנחנו היינו אתו הכי בסדר שאפשר, ברמה שהוא הפך לחלק מהמשפחה. נתנו לו הכול, אירחנו אותו, הוא היה אחד משלנו. כשהבנו מה הוא עשה, אבא שלי נהיה לבן, כמעט קיבל התקף לב.

"מה שהבחור הזה עשה זה להקים מיזם גניבה וסחיטה מתחת לאף שלנו. הוא גנב מוצרים בשווי עשרות אלפי שקלים ואז סחט עובדים אחרים במפעל כדי שימכרו אותם עבורו בשוק הפתוח. ברגע שגילינו את מה שה… חצוף הזה עשה, העלנו אותו על מונית הביתה, ככה כמו שהוא. בלי שימוע, בלי פיצויים, בלי כלום. רק כשקיבלנו ממנו תביעה והגענו לרענן, הבנו איזה מטומטמים היינו. מצד שני, באותו רגע אתה לא חושב בהיגיון. מישהו שסמכת עליו כמו משפחה עושה לך קטע מסריח – באותו רגע אתה רואה שחור בעיניים, לא חושב על דיני עבודה וחוקים. גם הוא הרי עבר על החוק.

"נדהמנו לגלות כמה המערכת מוטה לטובת העובדים"

"רענן הסביר לנו שנתוני הפתיחה הם לרעתנו, כי דווקא ככל שהמעשים של העובד יותר חמורים, חובת השימוע חזקה יותר. נדהמנו לגלות כמה המערכת מוטה לטובת העובדים, והבנו שאנחנו כמעבידים חייבים לצידנו עורך דין חזק.

"רענן היה ספץ מהרגע הראשון, קלט את התיק והרגיע אותנו, למרות שהיינו נסערים וכעוסים. הרגשנו שאנחנו מגיעים למישהו שגם מבין איך אנחנו מרגישים וגם יודע לגייס את כל המשאבים כדי לעזור לנו לצאת מזה. הוא הביא לשופטת תצהירים על גבי תצהירים, שלי, של אבא שלי, של העובדים שנסחטו. זה היה מדויק מאוד ולדעתי זה מה ששכנע אותה בסוף. נכון, שחררו לו את הפנסיה שהגיעה לו, אבל זהו. באמת שלא מגיעה לבוגד הזה אגורה יותר.

"זה אפשר לנו להמשיך הלאה, לפחות מבחינת ההתנהלות העסקית. את התחושה הצורמת של עובד כביכול מסור ונאמן שתוקע לך סכין בגב, קשה לשכוח. אבל אנחנו אנשי עסקים, המפעל צריך להמשיך לעבוד והמקצועיות של רענן שמרה על האינטרסים שלנו ואפשרה לנו לשים את זה מאחורינו".

עו"ד קריב, יש בכלל מה לעשות? יש דרך להתגונן מראש כדי לא להיות מופתעים ולהימנע, או לפחות לצמצם למינימום, את הנזק מתביעות של עובדים או קנסות עצומים של משרד העבודה?

"בוודאי", עונה קריב. "למעשה, מומלץ לפנות לעורך דין הרבה לפני שצצות תביעות, כלומר מראש ולא בדיעבד. יש מעסיקים שלוקחים ייעוץ קבוע ובזכות זה מתנהלים בדיוק כמו שצריך ומוגנים. זה מציל אותם משדה מוקשים של תביעות ושל ביקורות של משרד העבודה, שיכולות לבוא לידי ביטוי בקנסות עצומים. זה ממש להחזיק בעסק 'כיפת ברזל' נגד תביעות.

"אבל גם מי שלא מעסיק עורך דין באופן קבוע, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין לפני שנוקטים צעדים שונים. לדוגמה, אם רוצים לפטר עובד, חשוב לעשות את זה "לפי הספר" – להזמין לשימוע, להקליט את השימוע, כל מיני פעולות קטנות שלא תמיד מודעים אליהן, ושאם לא מקפידים עליהן, המעסיק חושף את עצמו לתביעה".

יש לך דוגמה אופטימית למקרה של התנהלות נכונה?

"בהחלט", משיב עו"ד קריב. "אני מייעץ באופן קבוע לחברה שמשווקת מוצרי מזון ומעסיקה עובדים. אחד מאנשי המכירות בחברה סירב במשך תקופה ארוכה להישמע להוראות המנכ"ל, לעבוד לפי הנהלים, לבצע את המשימות שהוטלו עליו, ולדווח על שעות העבודה והמשימות שביצע במערכות הממוחשבות של החברה. בשלב מסוים המנכ"ל פנה אליי, הציג לי את הבעיות עם אותו עובד והתייעץ איתי מה לעשות, כי היה ברור שאי אפשר להמשיך ככה.

"הדבר הראשון שעשיתי זה לבדוק שכל התשלומים לעובד בוצעו כנדרש. גיליתי שנעשתה טעות בהפרשות לפנסיה שלו, הוריתי לתקן את הטעות ולהפריש כל מה שהיה חסר. ברגע שהכול היה מסודר, התחלנו במהלך של סיום עבודה, והעובד קיבל זימון לשימוע לפני פיטורים. אבל זה לא היה מכתב זימון שבלוני ולקוני כפי שמקובל, אלא מכתב של שלושה עמודים, מאוד מפורט, כולל מקרים ודוגמאות ספציפיים להתנהלות הלא תקינה של אותו עובד.

"בשימוע עצמו העובד המשיך לנסות לשכנע בצדקתו, אבל אחרי כמה ימים הוצאנו לו מכתב סיכום של השימוע עם תשובות לכל הטענות שלו. לתשובה צירפנו גם מכתב פיטורים. כעבור שנה(!) הגיע מכתב מעורך דין שייצג אותו, עם כל מיני דרישות וטענות שלא קיבל את מה שמגיע לו. הייתה לנו התכתבות קצרה עם עורך הדין ודחינו את כל הטענות והדרישות. אני הייתי בטוח שהשלב הבא הוא תביעה של אותו לקוח, כי זה מה שקורה בדרך כלל כשעובד לוקח עורך דין. אבל בפועל, המכתב האחרון אליו יצא באוגוסט 2020, ועד היום, אחרי שנים, לא הגיעה תביעה כזו. כנראה שעורך הדין של אותו עובד בדק את הנתונים והגיע בעצמו למסקנה שאין טעם בתביעה ולא ניתן יהיה לנצח כאן. אגב, ללקוח הזה שלי היו אפס משפטים ותביעות עד היום, כי הוא פשוט מתנהל בצורה שקולה ונכונה.

תאר לי מה קורה למעסיק שחוטף תביעה מעובד?

"כמו בסיפור של דניאל עם העובד שגנב מהמפעל, הרבה מעסיקים רואים בעובדים שלהם משפחה שנייה, ומרגישים פגועים ונבגדים כשעובד תובע אותם", אומר קריב. "זו יכולה להיות טלטלה רגשית מאוד גדולה, ומאותו רגע הם פועלים מתוך אמוציות, מונעים מתוך 'פרינציפ' ואומרים: 'אני אראה לו מה זה!'

"זה גורם להם להתנהל לא נכון ולעשות טעויות שעלולות להחמיר את מצבם. והם גם משלמים על זה ביוקר – בבריאות, בסטרס, וכמובן בכסף".

אבל זה מאוד טבעי להרגיש נסער מה אתה מציע למעסיקים כאלה לעשות?

"כשאני פוגש לקוח שנמצא בסערת רגשות, אני מבקש ממנו לחזור ולהתרכז בניהול העסק, בצד המקצועי, ולהשאיר לי את הטיפול בכל הנושא המשפטי. התפקיד שלו זה להרוויח כסף, לא להתעסק במשפטים. זה התפקיד שלי.

"מכאן אני לוקח את המושכות ומוביל את העניינים. אני מסתכל על הדברים במבט לא רגשי, והאינטרס שלי זה לאפשר ללקוחות שלי לסיים עם התביעה ולהמשיך בחייהם. לעזור להם להשתחרר מהסטרס שכרוך בתביעה. רוב בעלי העסקים בסך הכול רוצים לחתוך כמה שיותר מהר מהתביעה כדי להמשיך בעיסוקים ובחיים שלהם, לחזור לישון טוב בלילה.

"לי יש את היכולת להסתכל על הדברים בלי לחץ ולעמוד איתן במשא ומתן. אני יודע לזהות מתי התביעה מנופחת בכוונה, ואי אפשר להפחיד אותי עם כל מיני שקרים ולחצים. זה מערער את הצד התובע, שציפה לראות אותנו נלחצים ומבין פתאום שהאסטרטגיה שלו לא עובדת.

"מצד שני אני יודע ללחוץ על הנקודות הרגישות של הצד השני בצורה מדויקת. העובד רואה שבצד שלנו יש רוגע, אורך רוח, שאנחנו לא נלחצים ולא לחיצים, ומבין שזה יהיה תהליך ארוך, קשה ויקר הרבה יותר ממה שהוא חשב. זה מוביל לנכונות גדולה לפשרות גדולות. ברוב המקרים התיק יסתיים בפשרה על סכום רחוק מאד ממה שהתובע חשב שיסחט מהמעסיק שלו לשעבר.

"אני רואה את עצמי כשותף למסע, שמגן על האינטרסים של הלקוחות שלי ומלווה אותם בכל צעד.
אני גם מאמין שעדיף להיות חכם מאשר צודק.
מי שחושב שבתי משפט עושים צדק, הוא תמים. בתי המשפט עושים משפט ולא צדק", אומר קריב.

"אני לא מתעסק ב'צדק צדק תרדוף', אלא בצדק המירבי שאפשר להשיג במסגרת הסיטואציה ובצורה שתוציא את הלקוח שלי עם כמה שיותר כסף בכיס ועם התביעה הזו מאחוריו כמה שיותר מהר, כדי שיחזור למה שחשוב, ניהול העסק שלו".

עו"ד רענן קריב – "אי אפשר להפחיד אותי עם כל מיני שקרים ולחצים". צילום: באדיבות המצולם.
עו"ד רענן קריב – "אי אפשר להפחיד אותי עם כל מיני שקרים ולחצים". צילום: באדיבות המצולם.

למי השירות שלך מתאים?

"אני עובד גם עם חברות גדולות וגם עם מעסיקים קטנים, מטפל בנושאים של טענות לפיטורים, תביעות לתשלום שעות נוספות, פנסיה, מקרים של שילוב בין דיני עבודה ומשפחה (במקרה של פיטורי בני משפחה או גירושין בעסק משפחתי), ועוד. אני מייצג גם עובדים, וייצגתי הרבה מאוד עובדים במהלך השנים, כך שאני מכיר את שני הצדדים מצוין, יודע תמיד איך הראש של הצד השני עובד, ומכיר את כל ה'שטיקים'. אי אפשר לעבוד עליי".

ולמי השירות שלך לא מתאים?

"לא אעבוד עם לקוח שמציג לי עובדות לא נכונות, משקר ומרמה. זה קו אדום מבחינתי. אני גם לא אשקר ולא ארמה בעצמי בשביל ניצחון בתיק, לא אכופף את החוקים ולא אפעל באזורים אפורים. אז מי שמצפה לזה מעורך הדין שלו, אני לא עורך הדין המתאים בשבילו. אני תמיד אמצא את הפרצות שאני מחפש במסגרת החוק: אכנס לחוק, לתקנות, לפסיקה, עד שאמצא את הטענה שלי בתשתית המשפטית ואוכיח אותה. לעולם לא אעבור על החוק.

"יש לי גם נטייה להגיד את כל האמת בפרצוף. אני לא משכנע אף אחד לתבוע, תמיד מסביר ללקוחות את הסיכונים והסיכויים, ואומר מה אפשרי ומה לא. אני מכיר את החוק מכל הכיוונים, ולא מבטיח הבטחות שווא או בונה מגדלים באוויר. אז מי שמחפש עורך דין "יס מן", אני בהחלט לא הכתובת. אני, כאמור, לוקח את המושכות ומוביל את התיק, כדי לפנות את בעל העסק לניהול העסק".

מה אתה מציע למעסיק שצריך לפטר עובד או חטף תביעה מעובד?

"מזמין אתכם להשאיר פרטים פה בטופס ואחזור אליכם לשיחה ראשונית, ללא עלות וללא התחייבות".

* המידע המוצג בכתבה הינו כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או חוות דעת משפטית. על הקוראים לקבל ייעוץ מקצועי פרטני לפני כל פעולה המסתמכת על תוכן הכתבה. הכותב/ת, האתר המפרסם ועו"ד רענן קריב אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים.

התוכן היה מעניין? שתפו

עורך הדין שמציל מעסיקים ולא מתרגש מתביעות מנופחות של עובדים
Scroll to Top
לבדיקת גובה ההחזר או ההנחה המגיעה לכם מקופת החולים, מלאו פרטים ונבדוק את ההחזר האישי עבורכם
*השירות אינו מיועד לאבחון, טיפול, ריפוי או מניעה כלשהי של מחלה.